måndag 25 januari 2016

Artfiske på Gullmarns is.

Bergvar
Anke och jag (Goofy) har varit uppe i Gullmarsfjorden under 2 dagar för lite jakt på nya arter. Efter att vi sett parkeringen vid Skredsvik, (såg ut som parkeringen vid Ullared :-)) bestämde vi oss för att köra utanför Studseröd istället. Tanken var i första hand att säkra upp varsin Vitlinglyra till våra listor. När vi knatade ut på isen var det endast 3 fiskare där ute. När vi närmade oss dom 2 första såg vi mängder av fisk som låg runt det äldre paret som fiskade där. Vi förstod direkt att detta inte var några artfiskare. På isen låg det fullt av vitling, glysor, torsk och en ål! Men när jag tittade lite närmare på högen med fisk som låg på isen, såg jag något riktigt intressant. Där låg 2 st spetsstjärtade smörbultar! Enligt mannen hade en Vitling spytt upp dom. Nu var vi riktigt taggade o skyndade ut till området vi hade tänkt fiska.

Vitlinglyra 14 g. (Anke)
När vi väl kommit igång så blev det bara massa Vitling, Torsk och Glyskolja. Men senare på eftermiddagen så kom äntligen Anke´s första Vitlinglyra. Detta är också Anke´s 100de art globalt, nr. 64 i Sverige. Efter att vi sedan fått varsin Havskräfta och Anke en Sandskädda och en Knot och en Makrill gav vi upp fisket för dagen. Knappast något drömfiske så här långt.

När vi sedan kommer fram till boendet vi bokat, så visar det sig att paret som har boendet är dykare och fotografer. Gissa om vi fick ta del av intressant information om Gullmarn ;)) Tex. Spetslångebarn, Leopardbult och tångsnärta! :)) Det här kommer vi helt klart lägga några satsningar på under året. Extra intressant blir det också när det finns bilder som backar upp det man hör.

Lerskädda (Anke)
Efter att ha sovit ut ordentligt dag 2 så kommer vi ut väldigt sent. När vi åker förbi Skredsvik så ser det ut som om Metallica har spelning ute på isen :)) Vi vet nu om att rockafisket är otroligt bra där ute. Men det får bli Studseröd idag också. Inget vi ångrar med facit i hand. Direkt när vi kommer ut på isen snor jag åt mig Anke´s spö med microhäckla. Det dröjer inte länge innan min första Vitlinglyra är landad. Art nr. 72 för min del. 18 g betyder också nytt teamrekord. kort där efter så ropar Anke. När jag kommer bort ser jag att han fångat en Lerskädda. Dagen har börjat betydligt bättre än gårdagen.

Vitlinglyra 18 g. (Goofy)
Nu nappar det på riktigt bra ett tag. Själv får jag bara glysor resten av dagen. Medans Anke fångar Knot, Torsk, Vitling och Paddtorsk. Efter en stund så ropar Anke igen. När jag vänder mig om så ser jag att Anke står helt stilla och bara stirrar ner mot sin hand. Trots att jag är ca 30 meter ifrån Anke så ser jag vad som är på gång. BERGVAR! Anke har lyckats fånga 50 Klubbens första Bergvar. Lyckan är total på isen just nu! :)) Efter några snabba bilder, vägning och mätning får den simma tillbaka ner i djupet. Här kan man snacka om drömfångst!

Bergvar 144 g. (Anke)
Efter detta så kommer det upp lite ströfisk då och då. En intressant sak hände till i alla fall. Anke hade hängt ut microhäcklan igen. När han sen vevade in den igen så hängde det en Vitling på ca 15 cm på en av dom övre krokarna. Den var avbiten ca 5 cm in från stjärtfenan. Märkligt! När vi summerar helgen så det blev en riktigt lyckad och trevlig fiskresa tillslut.
Vi höres o synes :))

1. Galet vilken spännande rapport!! Drömfiske även i Studseröd i helgen alltså!! Den informationen som dykarparet hade lät ju också väldigt intressant ;)

1. Håller helt med dig Hasse. Det som är mest intressant är nog om Leopardbulten. Det är väldigt ofta dom ser dom när dom dyker. Problemet är att dom lever inne i klippskrevor och är därför svåra att komma åt. Vi ska nog kunna knäcka den arten i år ;)

2. Ja kollar man dykarfilmerna så verkar ju även bergvar och bergskädda hålla till i skrevorna. Mer skrevfiske :)

2. Pratar man med dykare verkar det finnas hur mycket leopardbult, tångsnärta, bergvar och bergskädda som helst. Det gäller bara att fånga dom ;) Anke verkar ju kunna leverera dock, bergvar! Drömfiskarnas drömfisk! Grattis!

1. Anke tackar så mycket Patrik! :))
      Det får bli en större satsning på Leoparden i år. Den ska upp innan året är slut ;))